Thema zorgzame buurten

16 maart 2024

Vriend en vijand zijn het er over eens dat er volop sprake is van een zorgcrisis: de wachtlijsten voor de medische zorg en verpleeghuiszorg groeien terwijl een groot deel van de vergrijzingsgolf nog in het verschiet ligt en er nu al grote personeelstekorten zijn die alleen maar zullen groeien. In de verkiezingscampagne hebben de conservatieve partijen PVV en BBB gepleit voor de terugkeer van de bejaardenoorden. Een heilloze koers, want het bouwen van nieuwe bejaardenoorden kost veel geld en duurt jaren, terwijl de bouwlocaties en het personeel er niet voor zijn. Als we geen oplossingen vinden doemt een scenario op van stille verdringing, waarbij belangrijke delen van de zorg vanwege tekortschietend zorgaanbod en personeelstekorten uit het basispakket dreigen te verdwijnen.

Het pleiten voor meer zorg van hetzelfde heeft gelet op de groeiende zorgvraag bij capaciteitsproblemen en de personeelstekorten weinig zin. Dat is een realistisch maar uitdagend vraagstuk ook voor progressieve partijen. Hoe kunnen we een aantrekkelijk progressief alternatief creëren? Zorgzame buurten lijken daarbij een goede kans te maken. Ze sluiten aan bij de wens om langer zelfstandig thuis te blijven wonen, doen een beroep op burgerkracht en kunnen leiden tot verbinding in buurten en dorpen. Maar hoe maken we zorgzame buurten tot een realistisch en aantrekkelijk progressief alternatief?

De themagroep Zorgzame buurten van GroenLinks PvdA wil bouwstenen ontwikkelen voor een progressief alternatief tegenover heilloze conservatieve oplossingen. Die kosten veel geld en gaan daarmee ten koste van de toegankelijkheid van de zorg doordat gesneden moet worden in het huidige basispakket. Het progressief alternatief moet leiden tot initiatief wetsvoorstellen in de Tweede Kamer en inspirerende voorbeelden voor gemeenteraden. Via inventarisatie met de themagroep willen we in korte tijd voorbeelden verzamelen die een progressief alternatief van zorgzame buurten onderbouwen.

Geïnteresseerd? Reageer vóór 1 april aan voor de themagroep door een e-mail te sturen met je ideeën over zorgzame buurten aan [email protected]. Met de input wordt een event voor het congres op 20 april voorbereid. Daarna stellen we een advies op voor de Tweede Kamerfractie, provinciale staten en de gemeenteraden. Het advies zal ook worden geagendeerd voor een netwerkbijeenkomst later in het jaar.