Thema’s voor gemeentelijke verkiezingsprogramma’s

Netwerk Zorg, Ouderennetwerk en netwerk VN-verdrag Handicap vragen de aandacht van de PvdA-gemeenteraadsfracties en PvdA-afdelingen voor drie belangrijke sociale vraagstukken: sociaaleconomische gezondheidsverschillen, leefsituatie van ouderen en de positie van mensen met beperkingen.

De netwerken hebben in 2019 en 2020 een gezamenlijke visie ontwikkeld op deze onderwerpen en deze tijdens discussies met leden uitgewerkt in concrete voorstellen voor het landelijke verkiezingsprogramma en de gemeentelijke verkiezingsprogramma’s. Deze zijn gebundeld in een rapport over wonen, welzijn en zorg ouderen, een Eindnotitie sociaal economische gezondheidsverschillen en in een brief aan het Centrum voor lokaal bestuur.

Omdat gemeenten grote invloed hebben op de leefsituatie en gezondheid van burgers verspreiden de netwerken deze visie met concrete beleidsvoorstellen onder de PvdA-afdelingen en PvdA-gemeenteraadsfracties. De belangrijkste bevindingen en voorstellen zijn gebundeld in bijgaande notitie.

De netwerken verkennen in overleg met het partijbestuur en het Centrum Lokaal Bestuur nog de mogelijkheden om op korte termijn een of meer digitale conferenties te organiseren.