Studieconferentie SEGV 19 mei⁩

9 mei 2019

Beste deelnemer aan de studiedag op 19 mei,

Op 1 december 2018 hebben de zorgnetwerken van Groen Links en de Partij van de Arbeid  een studieconferentie georganiseerd over de Sociaal Economische Gezondheidsverschillen (SEGV) in Nederland. Dit om te verkennen of er een gezamenlijk perspectief kon worden geformuleerd en strategieën ontwikkeld om deze verschillen te verkleinen (Zie Bijlage 1)

Op zondag 19 mei wordt een vervolgconferentie belegd waarin we met raadsleden en andere sleutelfiguren kunnen verkennen hoe SEGV te voorkomen en te bestrijden zijn. Dat kan onder andere  door op gemeentelijk / lokaal niveau actief te werken aan de inrichting van leefomgeving, arbeidsmarkt, onderwijs en zorg.

Tijdens deze vervolgconferentie willen vooral kijken naar wat we zelf kunnen doen. Daarom stellen we de volgende vragen centraal:

• Wat kun jij vanuit jouw positie doen om de gezondheidsverschillen te verkleinen?
  • Wie of wat (andere maatschappelijke organisaties; landelijke politiek; decentrale politiek) heb je daarbij nodig?
  • Wat is een goede vervolgactie voor dit initiatief?

Het programma voor de dag ziet er als volgt uit:

Locatie: Landelijk bureau GroenLinks, Oudegracht 312 Utrecht

10.00 uur        inloop
10.30 uur        aanvang,
10.45 uur        eerste discussieronde
12.00 uur        lunch
12.45 uur        tweede discussieronde
14.00 uur        plenaire discussie en afronding
14.45 uur        afsluiting

De achtergrond notitie  die je bij deze ontvangt is bedoeld om:

• Het verkleinen van SEGV binnen PvdA en Groen Links te agenderen als belangwekkend politiek onderwerp;
  • Omgevingsverantwoordelijken (binnen lokaal bestuur, maar ook vakbondsbestuurders, volkshuisvesters bij woningbouwverenigingen, leidinggevenden in de levensmiddelen sector,  leidinggevenden bij zorgverzekeraars, zorgprofessionals en gezondheidsinstanties) op te roepen hun verantwoordelijkheid te nemen;
  • Draagvlak te creëren bij een breder publiek in steden  en op het platteland  om SEGV te verkleinen.

De notitie zal nog worden aangevuld met de uitkomsten van de discussies die op 19 mei plaats zullen vinden. We willen daarmee tot een eindnotitie komen die idealistisch én haalbaar is, en aansluit op de historisch gegroeide verhoudingen binnen de gezondheidssector.   Waar wij naar toe willen is een beweging die ertoe bijdraagt dat de aanpak van SEGV continu op de agenda’s van omgevingsverantwoordelijken en individuele burgers staat.  Geen incidentenpolitiek  of kortdurende projecten en pilots creëren, maar een samenhangende beleid gericht op het verkleinen van SEGV.

Tot ziens op 19 mei,

Fuusje de Graaff, Guus Schrijvers, Nico Bernts, Paul van der Velpen, Pouwel van de Siepkamp

eindversie achtergrondnotitie